Velkommen!

Bloggen min faller utenfor de typiske kategoriene... jeg blogger mest som jeg vil, om hva som faller meg inn, og når jeg har tid, inspirasjon eller får bloggeånden over meg.
Jeg er kjempegla for at du stikker innom og setter Stor Pris på et hei fra deg i kommentarfeltet...

lørdag 18. april 2009

et ubehagelig besøk...

I desember (tror jeg) var jeg på besøk hos tannlegen for første gang på 7,5 år. Vi fikk reklame for en tannlege her i Malmö som ga gratis sjekk, og både jeg og Francis hoppa på tilbudet. Du kommer inn i et litt merkelig Jalla-land, med røde vegger, skinnmøbler og merkelige bilder på veggene. Fra høytalerne durer en musikk som sikkert er ment å virke beroligende. Samtlige som jobber der er polakker/ persere/ arabere/ etc. De kaller meg for "flickan" og snakker om hvor sinnsykt mye tannstein jeg har, hvor sinnsykt bra gjort det er å ha 4 hull osv osv osv.

Det var virkelig på tide med et tannlegebesøk.

Jeg går med på å fjerne tannstein for den nette sum av 600,-SEK. Jeg hater å være hos tannlegen, få alle de ekle instrumentene inn i munnen, det samler seg masse slævj i munnen som bare renner nedover halsen på meg mens den persiske tannlegen godter seg inne i tannsteinland. Jeg syns det er ufattelig ubehagelig og grøsser over hele meg over at dette ikke er borring en gang.

4 hull har jeg.
Jeg har hatt 2 hull tidligere i mitt liv. De ble borret av tannlegen som hadde praksis på Brensholmen skole. Ved min side satt Jorunn (som også jobbet på biblioteket på skolen??? Var hun egentlig tannpleier???) og ba meg om å puste dypt og slappe av. Det var vanskelig å slappe av, for selv med bedøvelse gjorde det dritvondt og det kjentes som om tannlegen borret på nerven min. Grøss og gru! En stund senere datt en bit av den borrete tanna mi av, og tannlegen fylte på med sånn hvitt som jeg ikke vet hva heter. Jeg fikk beskjed om at dersom den også datt av måtte de nok rotfylle tanna. Den datt av for ca 7 år siden tror jeg, og jeg har aldri gått tilbake for å fikse det. Rotfylling - aldri i livet!

Det gjør litt vondt i tanna mi nå.
Jeg har spist opp hele påske-egget mitt, + litt av Francis sitt + litt av Awa Linnea sitt + spist litt vel mye is i vårværet. I dag har jeg vært i København og der fikk vi også en del søtt, godteri og kjeks og Ben & Jerrys is. Utover ettermiddagen får jeg en ubehagelig følelse av at en stk rødhåret og en stk svarthåret tanntroll bygger drømmehuset i tanna mi. Jeg prøver å ignorere følelsen og tenker at det ikke er så ille. At det sikkert går over snart. At jeg bare må pusse tennene mine... så går det bra.

Jeg håper jeg har rett.
For jeg begynner nesten å gråte (Seriøst. La oss skylde på hormonene.) ved tanken på at den persiske tannlegen skal borre i tanna mi.

Hvor mye bedøving kan jeg få som gravid? Kan jeg få narkose tror dere?
Fordømrade Karius og Baktus!

2 kommentarer:

Sverre sa...

Førr et fantastisk spørsmål! Va ho Jorunn egentlig tannlege?!?

Anonym sa...

æ borra et holl da æ gikk med miriam. å æ fikk bedøvelse. :) men røntgen e fy,fy.

jeanette