Velkommen!

Bloggen min faller utenfor de typiske kategoriene... jeg blogger mest som jeg vil, om hva som faller meg inn, og når jeg har tid, inspirasjon eller får bloggeånden over meg.
Jeg er kjempegla for at du stikker innom og setter Stor Pris på et hei fra deg i kommentarfeltet...

lørdag 20. september 2008

fred og politikk og sånn.

Vår lille familie kom nettopp hjem etter en fin dag nede i byen. Vi har spist indisk take away og vært lenge i Folkets Park som har verdens beste lekeplass - loves it!:)

Kanskje noen av dere har fått med dere at det nå i helgen arrangeres European Social Forum her i Malmö, og folk fra hele verden strømmer til. Politikk, globalisering, klima, menneskeverd og menneskerettigheter etc. Jeg har hatt mye moro med å kategorisere deltagerne, som gjerne blir sett med dreads og palestinaskjerf og en falafel i hånden...
Og i går snek jeg meg også inn på et par nordmenn jeg fant på vei hjem. De var hjertelig engasjerte og tilbydde meg å bli med på den Største Demonstrasjonen i Malmös Historie. Ryktet sier 20 000 mennesker. Forhåndspåmeldte var 7000.

I dag overvar vi denne demonstrasjonen, og det var en opplevelse - på godt og ondt. Hemköp og andre butikker i de aktuelle hovedgatene hvor demonstrasjonen passerte stengte (vi ble dermed kastet ut fra handleturen vår på Hemköp pga sikkerhetsrutiner) og politiet var linet opp med litt her og der.
Alt gikk rolig, men høylydt, kreativt og musikalsk for seg...

...inntil verdens største idioter - sorry - dukker opp. Anarkistene.
Selvfølgelig maskerte (ikke så tøff innerst inne? ikke guts nok til å vise til 100% hva du står for?) og med en skikkelig aggressiv holdning. En fjottete kvinne hauser opp sine tilhengere gjennom roperten "Låt inte polisen provosera dig! Dom bara står där och tror att dom behövs! Låt dom inte provosera dig!". Resultatet var selvfølgelig en utpreget aggressiv holdning, hvor hele anarkist-gjengen ga fingern til politiet og ropte "Fuck the police" og enkelte gikk helt opp i ansiktet på politiet og viste tydelig sin disrespect. Det kulminerte i at de begynner å kaste flasker på politifolket (det var snakk om 9 stk der vi sto).
Går det ann å være så teit? Og idiotiske? Hva er det de prøver å si? Sånne folk er bare ute etter bråk.

Blant oss tilhørere var det mange barnefamilier og vi måtte ta våre små barn og vogner og løpe inn sidegatene for ikke å rammes av anarkistenes idioti. Jeg blir så provosert!

Hva er egentlig ytringsfrihet?
Hva skjer med respekten for enkeltmennesket? Er ikke politikvinnene og mennene som sto der likeverdige med oss andre? Er det så grusomt å se folk i uniform? Har ytringsfriheten ingen grenser, ikke engang når din ytring (og her meningsløse raseri) går utover dine medmennesker?

Det var helt sykt å være der. Først kommer alle disse bannerne hvor mennesker roper etter harmoni og fred og kjærlighet og rettferdighet. Også kommer det der.

Det er som Francis sa: demonstrasjonen bar banner for fred i den ene hånden, og glassflasker i den andre hånda.

Jeg er rystet.

Forsøkte å legge til et filmklipp Francis tok av hele opptøyet, men får det ikke til... men her er en link til reportasje fra stedet hvor vi står, de siste bildene i bildeserien er faktisk akkurat der vi var! Dere ser også bilder fra Elskede Rosengård...:)

Ingen kommentarer: